Bendtsen, Folmer(1907-1993)

Folmer Bendtsen fødtes på Vesterbro i Kbh., men blev tidligt sat i pleje hos et ældre ægtepar på Nørrebro, og hermed er allerede de afgørende miljøer i hans kunstneriske virke på plads.

Som en helt selvlært kunstner begyndte han, efter en række skiftende jobs som bud, kontoransat, sømand, klunser, gadehandler m.m., at male som ca. 25-årig.

Et heldigt udstillingsafbud hos en kunsthandler (Henning Larsen, Kbh.) førte 1935 til at B. debuterede med en mindre separatudstilling der omgående skaffede ham venner og kunstnerisk påskønnelse.

Folmers kunst er dybt præget af hans indgående kendskab til livsvilkårene og miljøerne i de københavnske yderkvarterer.

Han har malet de vesterbroske baggårde og Alexandravej fra Lygten-kvarteret mellem Nørrebro og Bispebjerg i Kbh., men også billeder fra Sydhavnen, Assistens kirkegård o.a.st., og hans billeders kolorit og tematik er ofte sammensat af noget dystert, mørkstemt og forfaldent i miljøbeskrivelserne og noget lyst, poetisk og opløftende gennem menneskets eller naturens tilstedeværelse.

Livspoesi og trøstesløshed er gerne smukt konfronteret i hans værker med deres humane, meddelsomme indhold.

B. har nået stor spredning af sin omfattende produktion af malerier og grafiske værker.

Langt de fleste danske kunstmuseer og offentlige samlinger har ham repræsenteret, men desuden er der værker i offentlige samlinger i England, USA, Norge og Sverige. B. har modtaget en lang række legater og hædersbevisninger, bl.a. den Neuhausenske præmie (for maleriet "Stålværket" 1939), Oluf Hartmanns mindelegat 1941 og Henri Nathansens kunstnerlegat 1955.

Af udstillingsrækken må nævnes Nordisk kunst i Århus -Göteborg 1941, retrospektiv udstilling i Kunstforeningen i Kbh. 1945, Nordisk kunstforbund i Stockholm 1946, UNESCOs verdensudstilling i Paris 1948, retrospektiv udstilling i Kunstnerforbundet i Oslo 1948, Den internationale biennale for farvegrafik i Cincinnati 1952, Københavns bymuseum 1977. B. har også beklædt forskellige tillidsposter, medlem af akademiets jury 1943–50, af Komiteen for udstillinger i udlandet 1941–47, af Modstandsbevægelsens kunstneriske udvalg 1945–48 og i perioden 1938–43 fungeret som kunstmedarbejder ved Social-Demokraten.

En afgørende position inden for B.s produktion indtager de to store udsmykninger i Korsør rådhus, 1942, og i Radiohuset i Kbh. 1951.

De henter begge deres motiviske udgangspunkt fra arbejdspladser og vidner om kunstnerens stadige understregning af den fundamentale samfundsmæssige betydning som arbejderen og hans virksomhedsområde har. I Radiohus-udsmykningen har det budskabsbetonede element i B.s kunst nok fået sit myndigste og mest samlende udtryk, mens han i værkerne fra årene derefter mest har uddybet sin gamle motivverden i nye billeder og i stigende grad betonet deres stemningsmæssige og lyriske sider. 

Vestjysk Kunstgalleri - Voigt Fine Art - stod for afsætningen af hovedparten af Folmers værker i 70érne.

Solgte værker