Jensen, Axel P.(1885-1972)

Weilbach oplysninger

Genealogi

Jensen, Axel Peder, 1885-1972, maler. *28.9.1885 i Kerteminde, ?12.6.1972 i Virum, begr. i Nørre Saltum. Forældre: Lærer, landmand Erik J. og Inger Marie Olesen. ~29.10.1915 i Kbh. med Ane Kathrine Rendbeck, *11.10.1888 på Vestrupgård, Nørre Saltum, ?7.5.1959 i Virum, datter af proprietær Niels Christian Christensen (Rendbeck) og Anne Dorothea Pedersen Nørgaard.

Biografi

Axel P. Jensen var af bondeslægt og boede det meste af sit liv på landet. Han var dybt forankret i årstidernes og naturens vekslen, og det prægede hans kunst. Trods flere figurbilleder, især fra starten af karrieren, og en del senere portrætter, var han udpræget landskabsmaler, med stor sans for vejr og vind og for billedelementernes stoflighed. Efter bosættelse i Lien ved Blokhus, med sommerbolig i Virum, hentede J. særligt sine motiver fra Vendsyssels åbne, vidtstrakte land med den høje himmel: Mark, mose og klit med enkelte mennesker, huse, træer eller telefonpæle som kompositionelle elementer, underlagt maleriets landskab. Som Albert Gottschalk før ham og også Fritz Syberg, der anbefalede J. til Kr. Zahrtmann, var han blandt de få i dansk landskabskunst, der ikke blot malede sommerens idyller, men også efterårets plørede marker og vinterens våde, kolde og gråsnavsede sne. Den fint afstemte, eller til tider stærkt lysende, farveholdning opvejede dog altid disse motivers melankolske præg. Som Zahrtmann-elev, ven med Olaf Rude, Jais Nielsen og William Scharff og som udstiller på De Tretten og senere Grønningen tilhørte J. generationen af modernistiske nytænkere i dansk kunst, men han slap aldrig naturiagttagelsen. Samtidig med inspirationen fra bl.a. kubisme og ekspressionisme kendetegnes hans maleri således snarere af revurdering af naturalismen: Forenkling af formen, markant liniespil, koloristisk frihed ofte med brug af rene, lysende farver samt en bred, løs og til tider voldsom penselskrift, der peger på maleriet som maleri, og ved sin flugt og bevægelse står i modsætning til motivernes stilstand. J. fik sit egentlige gennembrud i 1930rne. Han solgte godt, blev repræsenteret på mange udstillinger og museer og generelt vel modtaget af kunstkritikken, ligesom han fik overdraget flere udsmykningsopgaver.

Uddannelse

I malerlære i V. Hjermitslev 1900-04; Tekn. Sk., Ålborg 1903- 07; Kunstnernes Studiesk. (Kr. Zahrtmann) 1907-08, (Johan Rohde) 1908- 10.

Rejser og udlandsophold

Paris 1911 (s.m. William Scharff og Olaf Rude); herefter talrige oph. i Frankrig og fra 1913 Italien; England 1959.

Stillinger og hverv

 

Stipendier og udmærkelser

Raben-Levetzau 1915-16; Akad. 1917; Oluf Hartmann 1922; Benny Claudi-Pedersen 1922; Eckersberg Med. 1926; J.R. Lund 1928; Zach. Jacobsen 1932; Ancker 1938; Thorvaldsens Med. 1946.

Udstillinger

De Tretten 1909-10; Charl. Forår 1914-15; KE 1914-15; Grønningen 1916-17, 1919, 1921-22, 1924-26, 1928-31, 1933-35, 1937-38, 1940-42, 1944-46, 1953, 1955-57, 1959-66, 1968, 1970 (medl. fra 1919); Nyere da. Kunst, Sth. 1919; Nord. Konst, Göteborg 1923; Frie jyske malere, Århus 1925; Unionalen 1927-31; Da. Nat. Exhib., Brooklyn Mus. 1927; Da. Målarkonst, Helsinki 1928; Det da. Kunststævne, Forum 1929; Den da. Kunstudst., Kunstnernes Hus, Oslo 1931; Neuere dä. Malerei, vandreudst., Tyskland 1932; Nordjysk Kunststævne, Ålborg 1933; Da. Kunst, Amsterdam 1934; Den fynske Forårsudst. 1934, 1944; Rundskueudst. 1936; Da. Udst., Warszawa m.fl. 1936-37; Da. Kunst, Fyens Forum 1940; Tegneudst., Stat. Mus. for Kunst 1940-41; Sommerudst., smst. 1941; Da., islandsk, svensk Konst, Mässhallen, Göteborg 1941; Nord. Kunst, Århus 1941; Da. dek. Konst, Skånska Konstmus., Lund 1941; bien., Venezia 1942; Da. Akvareller, Kunstforen., Kbh. 1946; Den off. da. Kunstudst., Oslo 1946; Ny Carlsbergfondets jub.udst., Rådhushallen, Århus m.fl. 1952; Å-udst. 1957; Med Dannebrogen i topp, Liljevalchs, Sth. 1961; Det jyske landskab, Vejen Kunstmus. 1987; Det kultiverede Landskab, Gl. Holtegaard 1988. Separatudstillinger: Kleis' Kunsthdl., Kbh. 1912 (s.m. Carl Jensen, Olaf Rude, Ørnulf Salicath, W. Scharff); Da. Kunsthdl., Kbh. 1918; Århus Kunstbygn. 1918 (s.m. Carl Jensen, Olaf Rude, W. Scharff og Sv. Rathsack); Kunstboden i Hyskenstr., Kbh. 1922; Kunstforen., Kbh. 1926, 1933, 1935-36, 1938-39; Göteborg 1938 (s.m. Johs. Bjerg); Charl.borg. m.fl. 1941 (retrosp.), 1948 (retrosp.); Ålborg Kunstmus. 1960 (retrosp.); Århus Kunstgal. m.fl. 1961 (retrosp.), 1963 (retrosp.); Saltum Centralsk. 1985 (retrosp.).

Værker

Mand ved bistade (o. 1909, Nordjyll. Kunstmus.); Mor og barn (1910, smst.); Grå vinterdag i Vendsyssel (1910); Gammel port ved Meudon (1911); Krukke med blomster (1916, Nordjyll. Kunstmus.); Portræt af kunstnerens hustru (o. 1920 og 1930, begge smst.); Italiensk forår, San Gimignano (1921, smst.); Havnen, Svaneke, Bornholm (1924, Bornholms Kunstmus.); Stubmøllen, Svaneke, Bornholm (som forannævnte); Lien ved Pirupshvarre (1925, Aarhus Kunstmus., Eckersberg Med.); Kraner på Islands Brygge (1927, Fyns Kunstmus.); Uvejr over klitten, Pirupshvarre ved Jammerbugten (1928, Stat. Mus. for Kunst); van Goghs hus i Arles (1928, Nordjyll. Kunstmus.); Portræt af forfatteren Thomas Olesen Løkken (1929, Randers Kunstmus.); I udkanten af en klitplantage (1929, Göteborgs Konstmus.); Strandfogedens have (1931, Nasjonalgal., Oslo); Klitlandskab med forblæste graner (1931, Nat.mus., Sth.); Vejen til Vestrupgård, vinter (1932, Malmö Mus.); Agerkålgule marker (1932, smst.); Havebillede fra Virum (1934, Nat.mus., Sth.); Portræt af Marie Henriques (1941, Esbjerg Kunstmus.); Portræt af generaldir. Mondrup (1934, Da. Post- og Telegrafmus.); Stranden ved Pirupshvarre (1937, Trapholt, dep. Hjørring Kunstmus.); Landskab med agerkål (1940, Nordjyll. Kunstmus.); Graner i klitter (1945, Thorvaldsens Med.); Selvportræt (1949, Nordjyll. Kunstmus.); Portræt af lektor David Grünbaum (1949, Randers Kunstmus.); Tidligt forår i haven, Virum (1957, Sønderjyll. Kunstmus.); Tung og træt (1965, Nordjyll. Kunstmus.); Indkørslen til Vestrupgaard (1967, Vestsjæll. Kunstmus.). Udsmykninger: Det kgl. Teater, ny scene (Stærekassen), undersiden af to trappeløb (1931); Centralpostbygn., Århus (13 vægmal., 1931-33, renset og retoucheret 1994); Aarhuus Stiftstid., receptionen (panelmal., 1938); Fr.berg Rådhus (1950erne); Aalborghallen, byrådets repr.sal (9 mal., 1959). Grafik: Bl.a. frimærkeserier 1924- 26.

Litteratur

Pol. 4.11.1918; 11.1.1942 (interv., J. Sandvad); Max Brammer i: Nord. Posttidsskr., 4 1933, 73-84; Richardt Gandrup: A.P.J., 1936; samme i: Danmark, 1941, 457-60; Svend Rindholt: A.P.J., 1937; samme i: Samleren, 1937, 143f; Kunst i Privateje I-III, 1944-45; Berl. Aften 26.9.1945 (interv.); Inf. 24.1.1948 (interv.); Aalborg Stiftstid. 28.9.1955; Ole Wivel: Maleren og hans motiv, 1966; Hans Bendix i: Grønningen, kat. 1973; Hanne Honnens de Lichtenberg: Zahrtmanns skole, 1979; Lene Rasmussen i: Egnssamlingen, 1994, 23-33. Breve (Det kgl. Bibl.); kunstnerarkiv (Egnssaml., Lokalhist. Arkiv, Saltum).

Solgte værker