f. 1960, Danmark.
Maler, skulptør, og forfatter
Uddannelse
1979-84 Det Kongelige Danske Kunstakademi
Lars Dans tilgang til kunst er meget personlig, nærmest eksistentiel. Han vedkender sig imidlertid ikke den romantiske kunstneridentitet, hvor kunsten bliver til under guddommelig inspirationen, men proklamerer derimod, at vedholdenhed og fordybelse skaber de smukkeste resultater.
Den postmoderne æra omkring 1980’erne karakteriseres ved opgøret med de store fortællinger, en tendens som også kan spores i Lars Dan maleri. Hans værker udtrykker ingen absolutte sandheder, men portrætterer derimod en fragmenteret verden, med dialektiske fortællinger.
Biografi
De Unge Vilde
Lars Dan begynder tidligt at interessere sig for kunst. Allerede som barn maler han målrettet og debuterer på Kunstnernes Forårsudstilling i 1975, blot 15 år gammel.
Lars Dan dimitterer fra det Kongelige Danske Kunstakademi i 1982 og indskriver sig i et kunstnerfællesskab, der samme år får tilnavnet De Unge Vilde.
De Unge Vilde er en kreds af unge kunstmalere, der med stor mediebevågenhed bryder frem på den danske kunstscene med udstillingen Kniven på hovedet på Tranegården i Gentofte. Inspireret af den italienske transavantgarde og den tyske gruppe Junge Wilde danner de unge malere en dansk pendant, hvor Lars Dan og kollegerne Peter Bonde, Claus Carstensen, Nina Sten-Knudsen begynder at male på store lærreder i et stærkt ekspressivt og figurativt formsprog. Motiverne favner bredt og hentes ind fra storbyen og forbrugskulturen og har mange krydsreferencer fra kunsthistorien. De unge malere er i opposition til den foregående periodes minimalistiske og konceptuelle formsprog og kan karakteriseres ved en tilbagevenden til maleriet og et mere fortællende udtryk.
Lars Dan er på dette tidspunkt en af Danmarks ledende kunstmalere, der med stor virtuositet fremfører sine maleriske evner. Kunstneren har desuden skabt flere træsnit, tryk og skulpturer og er repræsenteret på flere førende kunstmuseer, foruden et betydeligt antal gruppe- og separatudstillinger.
Maleriet – historie og materiale
Lars Dan skaber halvabstrakte malerier og bevæger sig inden for en motivverden, der altid skildrer forholdet mellem natur og kultur. Hans motivverden strækker sig fra dybsindige ansigtsløse mennesker til landskabsscenerier og blomsteropstillinger, der i deres abstrakte form vækker mindelser om 1600-tallets vanitas malerier. Det er poetiske fortællinger, der inviterer til fordybelse i maleriet såvel som i sindet.
Gennem mange tykke farvelag arbejder Lars Dan med et flertydigt maleri, hvor betragteren på næsten arkæologisk vis kan gå på opdagelse i dets historier. Kunstneren arbejder altid på et større antal lærreder samtidigt og hans malerier er undervejs i flere år, hvor de dag for dag tilføres mere farve, mere energi, og som en dagbog afslører en indlejring af tid og sted.
Det tykke farvelag afslører Lars Dans interesse for oliemalingens kvalitet som materiale. Værkerne udtrykker en enorm stoflighed, som underbygges af en ofte diffus figuration i et uendeligt eller abstrakt rum. Lars Dans blomstermalerier fremstår som et tidsmæssigt aftryk, hvor man på samme tid ser blomsterne, som de står friske i rummet, og som de ser ud, når de med tiden visner hen. Det er altså ikke et øjebliksbillede af en buket blomster, der er det egentlige motiv, men nærmere erindringen om blomsterne og den følelse eller historie, der knytter sig til dem.
Buketter til Kristine er titlen på Lars Dans separatudstilling i 2005, hvor han med dedikation fortæller os sin egen personlige kærlighedshistorie til sin hustru Kristine.
Lars Dans malerier fremstår som et poetisk vidne om rummet, lyset, blomsterne og historierne, sådan som han husker dem i småbidder. Selve historien, tiden og erindringen er det egentlige motiv.
Solgte værker