Lorentz, Henriette (1954- )

Lise-Lotte Blom, Kunsthistoriker Mag. Art. og redaktør på Kunstavisen - siger om Henriette Lorentz

Henriette Lorentz`s billedunivers sprudler af liv.

Motivisk ses væsener af forskellige slags i forskellige situationer.

Her findes mennesker og finurlige dyr i ofte rørende situationer.

Der ses sprøde neddæmpede farver, der i en række farveglimt gløder i en rig stoflighed.

Værkernes stoflighed, der reelt opnås ved mange lag på lag bemalinger, er et gennemgående træk, der understøtter oplevelsen af det gennemarbejdede og vedkommende værk, som udtrykker en udtalt energi.

Henriette Lorentz har afgang fra Århus Kunstakademi i 1974 under Per Kramer.

Hun gennemførte desuden designuddannelse fra Margretheskolen i København i 1977.

Hun havde i årene 1977 - 82 egen designvirksomhed og produktion af børnetøj. Fra 1982 - 93 arbejdede hun som freelance designer i Danmark og hele Europa med opgaver som tegning og prints, farver og kompositioner og diverse designopgaver.

Fra 1993 - 2005 havde kunstneren detailbutik med dametøj i København.

Alt i eget design. Fra år 2000 genoptages seriøst arbejdet med at male billeder.

I 2006 forlader hun det liberale erhverv, og koncentrerer sig 100% om at male.

Hendes billedunivers er ofte befolket af personificerede dyr med underfundige blikke.

En del motiver giver associationer til teaterverdenen med aktører i fantasifulde kostumer.

Humor er en vigtig del af kunstnerens udsagn. Kunstneren arbejder med sprøde farveklange, der i markerede farveglimt gløder intenst.

Billederne opbygges af op til 20 lag acrylmaling.

Farverne blandes på lærredet. I de senere år har lærredet dannet grund for et lag papir først.

Papir og de mange lag maling giver billedet en udpræget stoflighed.

Lorentz kan ikke længere tåle at arbejde med olie, som hun ellers foretrækker, da olie giver billedet en markant dybde.

Gennem de mange lag på lag opnår hun nu den ønskede stoflighed.  

Preben Winther fra Kunstavisen skrev, Maj 2010: Stilmæssigt befinder hun sig i krydsfeltet mellem fantasi, fabel og udogmatisk surrealisme.

Motivisk fortolker hun kvinden, fuglen og eventyret.

Hendes farvetone og behandling af det koloristiske forener billederne med en særegen, personlig nerve.

 

Solgte værker